Elleke Cremers

Hatha yoga docent

Toen ik mijn theateropleiding had afgerond en o.a. les gaf op de Jeugdtheaterschool in Leiden, ben ik op zoek gegaan naar een manier om mijn cursisten ook meer fysiek in hun spel te begeleiden. Ik zag vaak een discrepantie tussen het hoofd (taal, tekst en denken) en het lichaam.

Omdat ik zelf al aan yoga deed en op dat moment vooral aan kinderen les gaf, kwam ik uit bij de opleiding kinderyoga. Nadat ik klaar was met deze opleiding was ik zo vol van yoga en zo gretig naar meer verdieping dat ik ook de yogadocentenopleiding voor volwassenen heb gevolgd. In eerste instantie alleen als verdieping op mijn theatervak. Ik merkte hoe waardevol het was in de voorbereiding (ontspanning, concentratie, focus) en tijdens het spelen (ontspanning en inspanning, doorstroming (flow) en overgave, maar ook presentatie, houding , stemgebruik en ruimtelijk inzicht). Mijn scriptie heb ik dan ook geschreven over de het nut en de verbinding van yoga tijdens het spel.

Daarna werd ik gevraagd om hier (ik was inmiddels naar Middelburg verhuisd) 2 yogagroepen over te nemen en vanaf dat moment ben ik naast mijn theaterlessen steeds meer yogalessen gaan geven. Voor kinderen, jongeren en volwassenen. En maak ik ook de combinatie met presentatietechnieken en voorbereidingen voor spreekbeurten en presentaties op basisscholen.

Elleke Cremers